Najnowsze

  • 24 października 2021
  • wyświetleń: 802

Rozkwit branży meblarskiej

Materiał partnera:

Od wielu lat Polska znajduje się w ścisłej czołówce producentów mebli. W ostatnim roku na polskim rynku popyt na meble był tak duży, że przerósł podaż. Polski przemysł drzewny i meblarski znajdował się w ostatnich latach w wyjątkowej fazie ekspansji, w której firmy musiały w dużej mierze dostosować swoje wymagania kwalifikacyjne podczas rekrutacji do dość ograniczonej podaży siły roboczej. Liczący około 30 tysięcy przedsiębiorstw segment naszej gospodarki to jedna z kluczowych gałęzi polskiego eksportu. Branża zatrudnia około 180 tysięcy osób. Niestety po bardzo mocnym 2019 roku i dobrym początku 2020, optymizm trzeba było nieco ostudzić.

Whitpress


Czołówka światowa



Mimo strat jakie wynikały z okresu pandemii, wartość polskiego eksportu w 2021r., w branży meblarski była o prawie 3% wyższa niż w 2019 roku. W 2020r., uplasowaliśmy się na szóstym miejscu na świecie, pod względem wartości wyprodukowanych mebli. Zajęliśmy także zaszczytne drugie miejsce w rankingu światowym, pod względem wartości mebli wyeksportowanych. Przedsiębiorcy z branży meblarskiej nieustannie zadaję sobie pytanie co robić aby poprawić swoją konkurencyjność. Okazuje się że innowacyjność i potęga marki własnej jest niezaprzeczalną lokomotywą meblarstwa. Dzisiejsi Milenialsi oczekują od mebli personalizacji własnego stylu. Chcą aby meble wyrażały ich samych. Potrzebne są też nowe rynki zbytu. Na razie polskie meble wciąż nie tracą na konkurencyjności pod względem cen, a także jakości wykonania. Możliwości ekspansji leżą w zwiększeniu udziału krajów trzecich w naszym eksporcie, gdyż obecnie wynosi on tylko około 12%. Warto wspomnieć że aż 96% całego rynku meblarskiego stanowią meble domowe, pozostałe 4% to meble ogrodowe. Ciekawą rzeczą jest fakt, że największy udział w polskim eksporcie stanowią krzesła, fotele i kanapy, dalej plasują się meble metalowe, z trzciny oraz wikliny. Około 34% naszej sprzedaży w pierwszym kwartale w 2021 roku, zasiliło nasz największy rynek zbytu jakim są Niemcy.

Mocne strony polskiego meblarstwa



Przemysł meblarski i jego silna produkcja krajowa są dla Polski niezwykle ważne. Zagrożenie dla naszej branży może stać się wzrost kosztów produkcji i trudna dostępność do komponentów. Niestety na wzrost ceny mebli mają wpływ rosnące koszty transportu, a także wzrost ceny komponentów, które są sprowadzane z Chin. Niewątpliwie mocnymi stronami branży meblarskiej są: doświadczenie, wysoka jakość, chęci rozwojowe przedsiębiorców i kreatywność, którą jak wiadomo napędza biznes. Średni poziom ceny mebli w ostatnim czasie to wzrost o około 9 oczek procentowych. Zainteresowanie meblami i aranżacją wnętrz przejawia się w tym, że Polacy kupują coraz więcej mebli. Bez wątpienia klienci z zasobniejszym portfelem nastawieni są na jakość i trwałość. Amatorzy ekskluzywnych klasyków i designerskich wnętrz, chcą posiadać meble rozpoznawalne, znane, prezentowana w magazynach wnętrzarskich. W dłuższej perspektywie popyt w branży powinien być pozytywny, ponieważ jest wspierany przez korzystną koniunkturę w budownictwie na rynku krajowym. Polscy producenci z powodzeniem mogą zająć miejsce, które do tej pory należało do Ikei.